3 tips voor het verbeteren van je candidate journey

Professionals hebben een gunstige positie in de huidige arbeidsmarkt. Het banenaanbod is groot waardoor professionals een keuze maken op basis van verschillende aspecten, niet alleen het salaris of de functie-inhoud. Als HR-medewerker of recruiter investeer je veel tijd en energie om de beste kandidaat te selecteren. Belangrijk dus dat jij je onderscheidt van de concurrenten. Een goed ingerichte candidate journey is hierbij onmisbaar. In dit artikel geven we je drie tips om jouw candidate journey te verbeteren.
Wat is de candidate journey?
De candidate journey beschrijft alle contactmomenten die professionals hebben tijdens het sollicitatieproces. De reis begint bij het zoeken naar een baan en eindigt na de onboarding binnen jouw organisatie. Professionals maken de keuze om bij jouw organisatie te werken vaak aan het begin van hun candidate journey. Het is dus als HR-medewerker belangrijk deze journey goed in kaart te brengen en hierop af te stemmen. Snelheid, transparantie en heldere communicatie zijn drie factoren die hierin het verschil maken.
Hoe verbeter je de candidate journey?
Zoeken naar een nieuwe uitdaging, solliciteren op een functie, het brengt spanning met zich mee. Als kandidaten lang moeten wachten op een terugkoppeling of vervolgstap, kunnen zij afhaken. Je wil als HR afdeling natuurlijk voorkomen dat potentieel toekomstige collega’s het proces als vervelend ervaren en daardoor voor een andere functie kiezen. Hoe kan je dit het beste voorkomen?
Hanteer korte rondes
Bedenk voor de start van de sollicitaties hoe het proces eruit ziet. Wat wil je weten over de kandidaat? Wat voor persoon past het beste binnen het team? Met wie uit de organisatie moet de kandidaat spreken?
Zodra je dit voor jezelf inzichtelijk hebt, bepaal je welke onderwerpen je in het eerste en tweede gesprek bespreekt. Beperk je gespreksrondes ook tot maximaal twee en haak meerdere collega’s aan in een gesprek als dat nodig is. Zo houdt je de snelheid in het proces.
Wees flexibel in het plannen van gesprekken
Het plannen van gesprekken kan logistiek gezien een uitdaging zijn. Zowel de kandidaat als jijzelf en de betrokken collega’s hebben een eigen agenda. Je kan op meerdere manieren flexibiliteit in de planning toepassen. Maak collega’s bewust dat snelheid in het proces belangrijk is. Zo kunnen zij van tevoren rekening houden met het proces en ruimte vrijhouden in hun agenda’s.
Als een face-to-face gesprek moeilijk te plannen is, kies dan voor een digitale afspraak. Videobellen via Microsoft Teams, Google Meets of Zoom biedt dan de perfecte uitkomst.
Wacht niet te lang met het geven van een terugkoppeling
Na een gesprek weet je vaak meteen of je het sollicitatieproces voort zet met de kandidaat. Laat kandidaten dan ook niet onnodig lang wachten op een terugkoppeling. Vooral niet als het bijna weekend is. Afhankelijk van het moment van het gesprek, is het beste om de kandidaat diezelfde dag nog een terugkoppeling te geven.
Ben je op zoek naar nieuw talent voor jouw team?
Wil je meer advies over dit onderwerp of heb je een andere vraag? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Onze ervaren consultants staan voor je klaar om je te helpen bij personeelsvraagstukken. Bekijk de disciplines waarin we professionals verbinden met jouw organisatie of neem contact op via onderstaand formulier.